Artykuł otagowano: "porady pedagogiczne"

Jak wychowywać w duchu personalizmu? Pedagog na nasze czasy

26 lipca 2012 06:00
Jak wychowywać w duchu personalizmu? Pedagog na nasze czasy

W ciągu ostatnich tygodni w każdy czwartek prezentowaliśmy kolejne części artykułu Pedagog na miarę wyzwań XXI wieku. W książce Wychowanie personalistyczne dzisiaj wydanej niedawno w Klubie Libenter.pl można znaleźć w całości tamten tekst oraz jeszcze dwa inne interesujące artykuły autorstwa ks. Marka Dziewieckiego i Magdaleny Korzekwy. Książkę można przeczytać, wykupując, [...]

Poleć innym!

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Czytaj dalej ›

Pedagog na miarę wyzwań XXI wieku (cz. 4, ost.)

19 lipca 2012 18:08
Pedagog na miarę wyzwań XXI wieku (cz. 4, ost.)

Przeczytaj pierwszą, drugą i trzecią część opracowania. Ks. Marek Dziewiecki ▼ 4. Pedagog-świadek Dojrzałe i owocne oddziaływanie pedagogiczne w wymieniowych powyżej formach (wychowanie, profilaktyka, interwencja kryzysowa, terapia) zależy od osoby wychowawcy w większym stopniu niż od jego teoretycznych umiejętności czy programów, do których się odwołuje. Ostatecznie bowiem to człowiek, a [...]

Poleć innym!

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Czytaj dalej ›

Pedagog na miarę wyzwań XXI wieku (cz. 3)

12 lipca 2012 08:16
Pedagog na miarę wyzwań XXI wieku (cz. 3)

Przeczytaj pierwszą i drugą część opracowania. Ks. Marek Dziewiecki ▼ 3.3. Pedagog-ratownik Codzienne doświadczenie potwierdza fakt, że oddziaływania wychowawcze i profilaktyczne niestety nie wystarczą w relacjach międzyludzkich. W każdym środowisku spotykamy bowiem osoby niepełnoletnie i dorosłe, które – czasem bez własnej winy – przeżywają poważny kryzys w życiu osobistym, rodzinnym [...]

Poleć innym!

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Czytaj dalej ›

Pedagog na miarę wyzwań XXI wieku (cz. 2)

5 lipca 2012 09:20
Pedagog na miarę wyzwań XXI wieku (cz. 2)

Przeczytaj pierwszą część opracowania. Ks. Marek Dziewiecki ▼ 3. Pedagogika realistyczna w praktyce Powtórzmy raz jeszcze, że jedynym adekwatnym punktem wyjścia w opracowaniu odpowiedzialnego modelu pedagogicznego, jest pogłębiona antropologia, a zatem realistyczne (a nie naiwne) i całościowe (a nie zawężone) rozumienie wychowanka. Powyższa teza jest tak oczywista, że zgodzą się [...]

Poleć innym!

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Czytaj dalej ›

Pedagog na miarę wyzwań XXI wieku (cz. 1)

28 czerwca 2012 09:59
Pedagog na miarę wyzwań XXI wieku (cz. 1)

Ks. Marek Dziewiecki ▼ Wychowawca to ktoś,  kto odnosi sukcesy w wychowywaniu samego siebie! Wstęp Wielu rodziców i nauczycieli niepokoi to, co dzieje się obecnie ze znaczną częścią dzieci i młodzieży. Trudno się dziwić tym niepokojom, skoro z roku na rok rośnie liczba wychowanków uzależnionych od substancji psychotropowych, przeżywających niepowodzenia [...]

Poleć innym!

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Czytaj dalej ›

Już rysuję

23 kwietnia 2012 19:00
Już rysuję

Justyna Mach ▼ Postrzeganie świata przez dziecko jest często zagadką dla nas dorosłych. Jeśli jednak chcemy choć trochę „wkraść” się w dziecięcy sposób patrzenia na rzeczywistość, wystarczy przyjrzeć się ich rysunkom. Oczywiście nie tylko za pomocą kredki i papieru nasi milusińscy rozwijają swoją twórczość plastyczną, bo trzeba jeszcze zwrócić uwagę [...]

Poleć innym!

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Czytaj dalej ›

Przedszkolaczek, cz. 3

22 marca 2012 19:31
Przedszkolaczek, cz. 3

Justyna Mach ▼ Często słyszę od rodziców małych dzieci, że nie mogą się wprost doczekać, kiedy wreszcie ich pociechy przestaną potrzebować pieluch, specjalnych zupek i kaszek. Wiek przedszkolny jest właśnie takim okresem w którym następują te, a także szereg innych zmian w funkcjonowaniu dziecka. Przedszkolaki z reguły są już samodzielne [...]

Poleć innym!

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Czytaj dalej ›

Przedszkolaczek, cz. 2

23 lutego 2012 15:17
Przedszkolaczek, cz. 2

Justyna Mach ▼ Okres średniego dzieciństwa to czas intensywnych zmian u naszych milusińskich. Oprócz wyróżnionych w poprzednim artykule, związanych m.in. z wyglądem fizycznym, rozumieniem relacji przyczynowo-skutkowych, następstwa czasu, orientacji w przestrzeni, ogromny postęp zaznacza się w wykonywanych przez przedszkolaka czynnościach umysłowych. Co prawda, już pod koniec wcześniejszego okresu rozwojowego dziecko [...]

Poleć innym!

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Czytaj dalej ›

Przedszkolaczek

24 stycznia 2012 14:03
Przedszkolaczek

Justyna Mach ▼ Poprzednie artykuły były poświęcone rozwojowi dziecka w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym. Poniżej chciałabym przedstawić zmiany w funkcjonowaniu malucha zachodzące w średnim dzieciństwie. Jest to etap, na którym wiele naszych pociech uczęszcza do przedszkola, czyli czas od trzeciego do szóstego roku życia. W tym okresie zachodzi szereg zmian [...]

Poleć innym!

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Czytaj dalej ›

Znak krzyża, szkoła i prześladowania

13 stycznia 2012 18:45
Znak krzyża, szkoła i prześladowania

Dariusz Zalewski ▼ Dziecko wychowywane w rodzinie katolickiej, trafiając do szkoły państwowej, przechodzi chrześcijański chrzest bojowy. Na przykład, wykonując znak krzyż na stołówce (przed obiadem), jest wyśmiewane przez swoich kolegów. Później często przedrzeźniane i na różne sposoby prześladowane… za wiarę. Zderzenie katolickiego wychowania z atmosferą laickiej szkoły jest istotnym problemem [...]

Poleć innym!

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Czytaj dalej ›