Sporo osób chce mówić o wychowaniu cnót
Z Dariuszem Zalewskim, pedagogiem, autorem książek „Sztuka samowychowania” oraz „Wychować człowieka szlachetnego”, autorem blogu www.Edukacja-Klasyczna.pl, rozmawia Paweł Pomianek.
Paweł Pomianek: Dobiegła końca akcja „Bez cnót nie ma wychowania!”. Czy zakończyła się sukcesem?
Dariusz Zalewski: To zależy, jaką skalę porównawczą przyjąć. Głównym celem akcji było zapoznanie jak największej liczby internautów z klasyczną koncepcją kształtowania cnót. Ponad 900 osób zapoznało się z nią, pobierając lub kupując materiały w formie PDF, jakie przygotowałem z tej okazji. Uważam to za dobry wynik, biorąc pod uwagę możliwości, jakie aktualnie posiadam.
– Czy dostrzega Pan ostatnio większe zainteresowanie edukacją klasyczną wśród nauczycieli czy rodziców?
– Otrzymuję wiele e-maili zachęcających mnie do dalszych działań. Z Instytutem Edukacji Narodowej prowadziliśmy podobną akcję – oczywiście na większą skalę – ale tam akcentowaliśmy kształtowanie charakteru. W mojej akcji zdecydowałem się wyakcentować potrzebę kształtowania cnót i o dziwo odkryłem sporą grupę osób, które chcą wprost mówić o wychowaniu cnót. Te osoby deklarowały się jako nauczyciele, ale też jako rodzice.
– Mimo że akcja dobiegła końca wciąż w sprzedaży jest książka (ebook) „Wychować człowieka szlachetnego”. Dlaczego warto ją nabyć?
– Dlatego, że jest to chyba jedyna na rynku książka, która traktuje o kształtowaniu cnót w sposób systematyczny z uwzględnieniem współczesnych realiów wychowawczych.
– Czy na stronie Edukacja-Klasyczna.pl planuje Pan w najbliższym czasie coś specjalnego?
– Dochodzę do wniosku, że choć akcja „Bez cnót nie ma wychowania!” kończy się w pewnej formie, to musi trwać dalej. Zresztą strona edukacja-klasyczna.pl jest nieustanną akcją zmierzającą do wskrzeszenia dawnych, zapomnianych metod nauczania i wychowania. Mam kilka pomysłów, które będę się starał zrealizować w najbliższym czasie. Jakie to pomysły? Nie chciałbym mówić teraz, ale gdy już dojdą do skutku, mogą być krokiem milowym w przemienianiu myślenia o edukacji wielu rodziców i nauczycieli.