Niedziela Palmowa albo Męki Pańskiej, 13 IV 2014 – komentarz do Ewangelii
Symbolika palmy
● Rozważa: ks. Bohdan Dutko MS ●
Niedziela Palmowa alb Męki Pańskiej, rok A (13 kwietnia 2014)
Ewangelia podczas procesji z palmami: Mt 21, 1-11 (Wjazd Jezusa do Jerozolimy)
Czytania: Iz 50, 4-7; Flp 2, 6-11
Ewangelia na Mszy: Dłuższa Mt 26, 14 – 27, 66 Krótsza: Mt 27, 11-54 (Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa według świętego Mateusza) ●
„Chrystus zmartwychwstały uczynił,
że życie człowieka stało się ustawicznym świętem”.
św. Atanazy
Kościół rozpoczyna Wielki Tydzień, który w starożytnym rycie mediolańskim zyskał miano Prawdziwego Tygodnia. Wraz z Niedzielą Zmartwychwstania jest niczym klamra spinająca w jedną całość najważniejsze wydarzenia zbawcze: śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa.
Trudno jest dziś pisać komentarz do Ewangelii, gdyż każdy jej fragment jest niczym kamyk mozaiki – Misterium Męki Pańskiej; miłość i zdrada, gniew i przebaczenie, srebrniki i łzy, polityka i religia, krzyk i milczenie, pogarda i kenoza, śmierć i Życie…
Co wybrać? Trudne zadanie, bardzo trudne… dlatego w tym rozważaniu skieruję mały strumień światła na symbolikę palmy – Niedziela palmowa!
Augustynowe Redditio
Podczas liturgii poświęcamy nasze palmy, które są pamiątką męczeństwa i zwycięstwa Chrystusa nad śmiercią i są także, znakiem naszego zwycięstwa. Piszę świadomie: naszego zwycięstwa, gdyż grozi nam przeżywanie Niedzieli Palmowej w sposób bardzo sentymentalny, a tymczasem przyniesione przez nas palmy mają znaczenie o wiele poważniejsze.
„Wyznania” św. Augustyna są lekturą, która porusza każdego czytelnika. Odnajdujemy w niej historię człowieka grzesznego i człowieka świętego, który przeszedł w życiu z „ciemnej doliny” grzechu ku prawdziwej Światłości. Jego historia jest dowodem na to, co mówi przysłowie rosyjskie, że „Bóg kocha pijaków, kochanków i szaleńców”. To osobiste „Redditio” (wyznanie wiary) Augustyna, jest ciągle bestsellerem życia duchowego.
Św. Augustyn, jak wielu chrześcijan, doświadczył w swoim życiu rzeczy niemożliwych i jak wielu innych jest świadkiem, że Bóg jest twórcą rzeczy niemożliwych. Jego „Wyznania” są niczym „palma” trzymana dziś przez współczesnych Augustynów.
Palma i rak
Na fragmencie chrześcijańskiej mozaiki z IV wieku z Akwilei widnieje na palmie langusta – duży jadalny rak morski. Ta mozaika przedstawia scenę nigdzie w przyrodzie niewystępującą: raka, który zamieszkuje na drzewie palmy. Co wspólnego z chrześcijaństwem ma rak mieszkający na palmie?
W ten sposób chrześcijanie chcieli pokazać pewną prawdę o kondycji człowieka. Tak jak niemożliwe jest, by langusta wspięła się na palmę, tak nie jest możliwe, by człowiek o własnych siłach, bez łaski Boga, mógł czynić dzieła, które świadczą o pokonaniu śmierci.
Langusta na palmie oznacza, że kto ma wiarę, ten jest świadkiem, iż możliwe jest to, co po ludzku niemożliwe. Człowiek nawraca się, kochanek wraca do żony, alkoholik przestaje pić, wrogowie sobie wybaczają, małżeństwa w kryzysie doświadczają rozkwitu miłości…
A palma? Ciągle pokorna, posłuszna i zwycięska, a jej liście nie więdną, są zawsze zielone…
Zakończenie
Trzymać palmę podczas tej liturgii nie jest li tylko zwykłym gestem, o czym świetnie pisze anonimowy autor z IX wieku:
A ponieważ palma oznacza zwycięstwo, nieśmy palmy w rękach wtedy, gdy tak Panu śpiewamy pochwały zwycięstwa, że, żyjąc dobrze, staramy się zwyciężać szatana. A to, bracia, powinniście wiedzieć, że na próżno niesie gałąź oliwną ten, kto nie miłuje czynów miłosierdzia. Podobnie, bez żadnego pożytku niesie palmę ten, którego szatan zwyciężył przez oszustwo. Zwróćcie się do waszych sumień i sprawdźcie, czy nastawienie ducha waszego odpowiada temu, co czynicie cieleśnie.
————–
Ks. Bohdan Dutko, misjonarz saletyn. Po przyjęciu święceń kapłańskich (1988) pracował jako katecheta w parafii Matki Bożej Saletyńskiej w Olsztynie, studiował w Rzymie na Papieskim Uniwersytecie Salezjańskim i pełnił posługę duszpasterza akademickiego w Rzeszowie. W 1996 r. po raz pierwszy został redaktorem naczelnym dwumiesięcznika „La Salette – Posłaniec Matki Bożej Saletyńskiej”, którą to funkcję pełnił ponownie w latach 2007-2012. W latach 1997-2000 był asystentem w Radzie Prowincjalnej w Warszawie, następnie przez sześć lat był przełożonym wspólnoty zakonnej i proboszczem w Rzeszowie. Od 2012 r. pełni funkcję wikariusza Polskiej Prowincji Zgromadzenia Księży Saletynów.
————–
Teksty ewangelii oraz czytań – znajdziesz tutaj.