Niedziela Gaudete
Niedziela „Gaudete”, czyli „niedziela radości”, to trzecia niedziela Adwentu. Jej nazwa pochodzi od pierwszego słowa antyfony na wejście „Gaudete in Domino”. Tę antyfonę zawierają już najstarsze zachowane antyfonarze liturgii rzymskiej – z VIII i IX wieku.
Dawniej, gdy Adwent miał silniejszy niż dziś charakter pokutny, niedziela „Gaudete” miała większe znaczenie, była także bardziej widoczna, bo wyróżniała się na tle całego czasu oczekiwania na przyjście na świat Zbawiciela. W Adwencie nie grano na organach i nie przyozdabiano prezbiterium kwiatami, a w niedzielę „Gaudete” – tak. Była to przerwa w poście. Śpiewano wtedy hymn „Chwała na wysokości Bogu”, który stanowił przedsmak radości z Narodzenia Pańskiego. W Rzymie tę niedzielę obchodzono niezwykle uroczyście. Źródła z XII i XIII wieku mówią, że papież – przywdziawszy różowy ornat – o północy sprawował liturgię w bazylice Św. Piotra. Odprawiano oficjum, które odpowiada dzisiejszej Godzinie czytań, a potem uroczystą Mszę św.
Dziś czas Adwentu przeżywa się inaczej. Nie ma, jak wspomniano, tak wielkiego charakteru pokutnego jak dawniej. Można grać na organach i przyozdabiać ołtarz kwiatami w czasie całego Adwentu. Czas ten ma dziś raczej charakter oczekiwania pełnego radosnej tęsknoty. Trzecia niedziela, zwana „Gaudete”, nie jest więc – tak jak dawniej bywała – wyjątkowa pod tym względem, przez co w świadomości wielu osób może po prostu nie istnieć, ale jednak jest i trzeba o niej pamiętać.
Pominięcie – lub chociaż niewyróżnienie w żaden sposób – tego dnia byłoby oczywistym zubożeniem. Różowy ornat kapłana symbolizuje kolor nieba przy wschodzie słońca. Jutrzenka zwiastuje nowy dzień, nadejście jasności. Teksty liturgiczne z tego dnia mówią o radości z przyjścia Zbawiciela, a kolekta tej niedzieli zawiera prośbę: „spraw, abyśmy przygotowali nasze serca i z radością mogli obchodzić wielką tajemnicę naszego zbawienia”. Czytania biblijne we wszystkich trzech cyklach także nawiązują do radości. Adwent to oczekiwanie na święta Narodzenia Pańskiego. Radość wynikająca z tego wydarzenia powinna być obecna i widoczna.
Oprac. Tomasz Powyszyński
Źródła:
http://www.oltarz.pl/index.php?action=show&id=745
http://www.liturgia.pl/artykuly/Niedziela-Gaudete.html